Als u de eerste signalen van angst snel ontdekt bij uzelf, kunt u eerder ingrijpen om verergering van klachten te voorkomen. Als angst toeneemt hebt u kans dat het uw dagelijks functioneren gaat belemmeren.

Vroege signalen van angst zijn:

  • Gespannen spieren
  • Zweet in uw handen
  • Bezorgdheid die steeds meer toeneemt richting angstige gedachten
  • Toename van vermoeidheid
  • Toename van slaapproblemen
  • Slecht tot niet kunnen ontspannen
  • Verhoogde alertheid
  • Verhoogde schrikreactie
  • Ongemakkelijk/onrustig voelen in situaties waarin u dit eerder niet had

Angst heeft vaak een drempel. Bij sommige mensen is die drempel laag en daarom snel overschreden. Sommige mensen met hoogtevrees worden al angstig als ze op een balkon van de eerste verdieping staan, terwijl anderen pas bang worden als ze aan de rand van een diep ravijn staan. In sommige situaties is het logisch en functioneel om bang te zijn, namelijk wanneer er daadwerkelijk gevaar is. Angst zorgt er dan voor dat u adequaat reageert en uzelf in veiligheid brengt.

Angst wordt een belemmering als het niet in verhouding staat tot de situatie waarin u zich bevindt. Bijvoorbeeld angstig zijn in een supermarkt, in de trein of bij het zien van een ongevaarlijke spin. De opbouw van angst kan geleidelijk gaan en hoeft niet per se samen te hangen met een specifieke situatie. Gradaties spelen hierbij eveneens een rol. Het is belangrijk om uw eigen angstdrempel in de gaten te houden, zodat u ervoor kunt zorgen dat u zoveel mogelijk klachtenvrij bent.

 

Microstroom Therapie

Copyright © 2010 - 2018 GGZ Groep, Alle rechten voorbehouden
Disclaimer - Sitemap